ÉTICOS introduceert een ethisch alternatief in de beauty industrie: een nieuw Nederlands merk dat prestige en principes verenigt in deodorant
De wereld van persoonlijke verzorging krijgt er een gamechanger bij: ÉTICOS. Dit nieuwe Nederlandse merk, opgericht door ondernemer Rick Budel, maakt zijn intrede met een missie: verzorgingsproducten radicaal transparanter, duurzamer én doeltreffender maken. De eerste innovatie? Een 100% natuurlijke, navulbare deodorant in een premium design – zonder concessies aan effectiviteit of ethiek.
Een reis naar Indonesië
De inspiratie voor ÉTICOS ontstond tijdens een reis naar Indonesië, waar Budel – op zoek naar zijn roots – geconfronteerd werd met hoe weinig hij wist over wat hij dagelijks op zijn huid smeerde. “Ik kocht een lokale deodorant, maar kon de ingrediënten niet lezen.” Terug in Nederland besefte ik: eigenlijk weet ik van m’n huidige producten ook zelden wat erin zit.” Die frustratie over ondoorzichtige labels en overbodig plastic werd het startpunt van ÉTICOS.
Vier jaar van radicale R&D
Wat volgde was een intensief traject van vier jaar, waarin ÉTICOSsamen met een vooraanstaand Frans laboratorium werkte aan het ontwikkelen van een formule die volledig natuurlijk is én écht werkt. “Veel duurzame deodorants doen simpelweg niet wat ze beloven. Dat was voor ons onacceptabel,” zegt Budel. Minstens zo baanbrekend is het verpakkingsconcept: ÉTICOS introduceert als eerste ter wereld een volledig plasticvrije en biologisch afbreekbare navulling in een herbruikbare case die gemaakt is van hoofdzakelijk gerecyclede PET flessen.
Meer dan een merknaam
De naam ÉTICOS is niet toevallig gekozen. Afgeleid van het Spaanse en Portugese woord voor ‘ethisch’, en eindigend op ‘COS’ van ‘cosmetica’, belichaamt het de internationale ambitie van het merk. “We willen een wereldmerk bouwen dat laat zien dat ethiek en esthetiek perfect samen kunnen gaan,” aldus Budel.
Nieuwe standaard in verzorging
ÉTICOS staat niet alleen voor duurzaamheid, maar ook voor doeltreffendheid, inclusiviteit en innovatie. De producten zijn ontworpen voor verschillende huidtypes en routines – zonder concessies. “We willen het vertrouwen van consumenten herstellen met transparantie, hoogwaardige formules en echte impact. ÉTICOS is geen trend. Wij zijn de nieuwe standaard.”
